کد مطلب:31025
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:26
فكر و انديشهء ما مادي است , رسالت ماده تنها درك ماده و ماديات است . با چنين وضعي چگونه مي توان از طريق فكر وجود خدا را اثبات نمود؟
دوّمين شبههء شما مشبهء مذكور است . در پاسخ آن گفته مي شود كه : روح و آثارآن مجردند نه ماده , فلاسفه الهي براي تجرد و استقلال روح ومظاهر آن دلايلي ذكركرده اند كه مي توان آن را به دو دسته تقسيم نمود: 1 دلايل فلسفي و عقلي ; 2 دلايل حسي و تجربي . در دلايل فلسفي چنين مي گويند: 1 ثبات شخصيت و بقاء مدركات و محفوظات ;
در جاي خود ثابت شده كه تمام موجودات مادي همواره در حال تغيير و تحوّل و حركت اند. بعضي دانشمندان علم وظايف الاءعضاء معتقدند تمام ذرات و سلول هاي بدن ما در مدت هر هفت سال عوض مي شود و سلول هاي ديگري جانشين آن مي گردد.
سلول هاي مغزي ما نيز از اين قاعده مستثنا نيست . آن ها هم در هر هر هفت سال يكبار عوض مي شوند;يعني يك آدم هفتاد ساله ده بار تمام سلول هاي مغزيش عوض شده و سلول هاي ديگري جانشين آن ها شده است .
امّا با وجود اين همه تحوّلات و تغييراتي كه در پيكره مادي و جسماني ما روي مي دهد, در شخصيت ومحفوظات و..., تغييراتي روي نداده است ما در سن هفتاد سالگي خود را همان انسان دوران بچگي مي دانيم ,اظهار مي داريم , آن زماني كه من دو ساله , پنج ساله , ده ساله و... بودم يا اكثر خاطرات دوران بچگي در خاطره ماموجود است و تغييري پيدا نكرده است . بزرگان مي گويند: معلوم مي شود كه روح فكر و انديشه و... غير مادي هستند كه هيچ گونه تغييري در آن ها صورت نمي گيرد و گرنه بايد تغيّره پيدا مي كردند.
گفتني است كه : فكر, روح براي درك و فهم و انجام كارها نياز به ابزار و وسايل دارند كه مغز و چشم و گوش و... ابزار آن ها است و روشن است كه تا وقتي ابزار ما در اختيار آن ها است و سالم است خللي در كار آن ها ايجادنمي شود, امّا اگر در اثر ضربه و يا حادثه اي مغز آسيب ببيند ديگر ادراك و فهميدني در كار نخواهد بود.
2 عدم انطباق كوچك به بزرگ ; 3 عدم قابليت انقسام و تجزيه پذيري .. كه هر كدام داراي توضيحات هستند كه براي مامجالي نيست . براي اطلاع بيشتر مي توانيد از كتاب هاي بسوي جهان ابدي اثر زين العابدين قرباني ; عالم پس از مرگ , تأليف مكارم شيرازي , جهان بيني اسلامي مربوط به سال دوم مراكز تربيت معلّم ... و استفاده نماييد.
در دلايل حسي و تجربي اين گونه اظهار مي دارند:
1 اسپري تيسم , يا رابطه با ارواح ;
2 مانيتيسم ـ هيپنوتيسم ;
3 تله پاتي ـ
4 خواب ديدن و....
براي توضيح دلايل فوق مراجعه شود به كتاب بسوي جهان ابدي ص 160ـ 220
روشن است وقتي فكر مجرّد شد آن گاه مي توان به وسيلهء آن وجود خدا را اثبات كرد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.